COOKE ANAMORPHIC VS ATLAS ORION

COOKE ANAMORPHIC VS ATLAS ORION

Prezentujemy test porównawczy obiektywów Atlas Orion Series 2x Anamorphic Prime vs Cooke Anamorphic / i prime. Zwracamy uwagę na specyfikę odzwierciedlania barwnego, zachowania się flar i zniekształceń optycznych. Test i tekst: Kamil Nowak Poniższy tekst jest  skrótem...
Grawitacja efektów

Grawitacja efektów

Na tegorocznym międzynarodowym festiwalu filmowym Energa Camerimage, który odbędzie się w Toruniu od 12 do 19 listopada 2022 r., odbędzie się seminarium Neila Corboulda, specjalisty od efektów specjalnych, osoby nadzorującej efekty (SFX supervisor). Pracował na...
Obiektywy, które zmieniły kino

Obiektywy, które zmieniły kino

Kino zmieniali w pierwszym rzędzie twórcy. To prawda, jednak czynili to za pomocą narzędzi technicznych, w tym specyficznych rodzajów optyki filmowej. Jak wzbogacała ona X Muzę? Jakie powstawały nowe zdobycze dramaturgiczne czy estetyczne? Poniższy tekst jest  skrótem...
Kubrick i Krokus

Kubrick i Krokus

Z czym wam się kojarzy film  Barry Lyndon? Wszyscy pewnie natychmiast powiedzą: Stanley Kubrick i John Alcott. Wspaniałe zdjęcia. Genialne obrazy, oświetlone tylko światłem świec. I super jasny obiektyw…. Na czym polega cudowność „obiektywu Kubricka”? To właśnie...
JAKI OBIEKTYW, TAKA MATRYCA

JAKI OBIEKTYW, TAKA MATRYCA

Na temat obiektywów można dywagować godzinami. Który jest lepszy, który ma ciekawsze parametry, który jest bardziej przydatny w określonych warunkach… Producenci przekonują o niepowtarzalnych zaletach swoich produktów, kierując naszą uwagę na najlepsze...
Kochamy interferencje

Kochamy interferencje

Interferencja? Zdawałoby się, że to pojęcie, które należy do kategorii związanej z fizyką, lub jest obecne tylko w świecie inżynierów. Czy twórcy obrazu cyfrowego powinni wiedzieć, co to jest interferencja? Czy powinni z nią walczyć, czy nie? W jakich sytuacjach? A...
AI w produkcji filmowej

AI w produkcji filmowej

Sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, modele matematyczne, algorytmy… Czy to wszystko już nasza codzienność, czy dopiero przyszłość? I jak to się ma do sztuki i technologii filmowej? Czy filmowcy nadążają za tym, co dzieje się w innych dziedzinach, czy...
Bluescreen

Bluescreen

Po artykule o greenscreenie – przyglądamy się bacznie bluescreenowi. O czym warto pamiętać i jakie to ma konsekwencje w pracy twórczej? Czy jest wszystko jedno, czy korzystamy z bluescreenu, czy greenscreenu? W jakich sytuacjach będzie lepiej skorzystać z niebieskiego...
Na jednym oddechu

Na jednym oddechu

Do najtrudniejszych, ale i najbardziej fascynujących wyzwań, jakie stają przed autorami zdjęć filmowych, należy kręcenie długich ujęć, trwających kilka, czasem kilkanaście minut. Takie ujęcia stanowią przeważnie wyłom w klasycznej konstrukcji dzieła filmowego, opartej...
Nestor Almendros

Nestor Almendros

Nestor Almendros (1930-1992) jest laureatem Oscara za barwne zdjęcia w „Niebiańskich dniach” Terrence’a Malicka (USA 1978, ukończone przez Haskella Wexlera). Realizacji filmu zaliczanego do największych osiągnięć sztuki operatorskiej towarzyszyły kontrowersje wokół...