JAKI OBIEKTYW, TAKA MATRYCA

JAKI OBIEKTYW, TAKA MATRYCA

Na temat obiektywów można dywagować godzinami. Który jest lepszy, który ma ciekawsze parametry, który jest bardziej przydatny w określonych warunkach… Producenci przekonują o niepowtarzalnych zaletach swoich produktów, kierując naszą uwagę na najlepsze...
Kochamy interferencje

Kochamy interferencje

Interferencja? Zdawałoby się, że to pojęcie, które należy do kategorii związanej z fizyką, lub jest obecne tylko w świecie inżynierów. Czy twórcy obrazu cyfrowego powinni wiedzieć, co to jest interferencja? Czy powinni z nią walczyć, czy nie? W jakich sytuacjach? A...
AI w produkcji filmowej

AI w produkcji filmowej

Sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, modele matematyczne, algorytmy… Czy to wszystko już nasza codzienność, czy dopiero przyszłość? I jak to się ma do sztuki i technologii filmowej? Czy filmowcy nadążają za tym, co dzieje się w innych dziedzinach, czy...
Bluescreen

Bluescreen

Po artykule o greenscreenie – przyglądamy się bacznie bluescreenowi. O czym warto pamiętać i jakie to ma konsekwencje w pracy twórczej? Czy jest wszystko jedno, czy korzystamy z bluescreenu, czy greenscreenu? W jakich sytuacjach będzie lepiej skorzystać z niebieskiego...
Na jednym oddechu

Na jednym oddechu

Do najtrudniejszych, ale i najbardziej fascynujących wyzwań, jakie stają przed autorami zdjęć filmowych, należy kręcenie długich ujęć, trwających kilka, czasem kilkanaście minut. Takie ujęcia stanowią przeważnie wyłom w klasycznej konstrukcji dzieła filmowego, opartej...
Nestor Almendros

Nestor Almendros

Nestor Almendros (1930-1992) jest laureatem Oscara za barwne zdjęcia w „Niebiańskich dniach” Terrence’a Malicka (USA 1978, ukończone przez Haskella Wexlera). Realizacji filmu zaliczanego do największych osiągnięć sztuki operatorskiej towarzyszyły kontrowersje wokół...
Cinerama

Cinerama

Siedemdziesiąt lat temu, 30 września 1952 roku, w Broadway Theatre w Nowym Jorku odbyła się premiera filmu „This Is Cinerama”, która była też premierą samej Cineramy. System wyświetlania z trzech projektorów olbrzymiego, panoramicznego obrazu na wklęsłym ekranie nie...
Greenscreen

Greenscreen

Technologia Chroma Key jest wykorzystywana od lat w prostych programach telewizyjnych aż po wyrafinowane efekty w projektach wysokobudżetowych. Ograniczeniem w pracy jest tylko nasza wyobraźnia. Przepis na sukces jest prosty: kamera + kolorowe tło + obrazy do...
Spokojnie, to tylko film

Spokojnie, to tylko film

Z Andrzejem J. Jaroszewiczem, wybitnym autorem zdjęć filmowych, rozmawiamy o jego karierze, filmach, podejściu do  świata i światła; o jego notatkach, przyjażni i wieloletniej współpracy z  reżyserem Andrzejem Żuławskim.     Rozmowa i korekta: Redkacja FilmPRO...
Czy Shrek odzyska spokój na bagnie?

Czy Shrek odzyska spokój na bagnie?

Jak napisać dobry punkt zwrotny?  Co w filmie powinno stać się przed nim, a co po nim? Jak umiejętnie wykorzystać punt zwrotny do ustawienia całej fabuły – od ekspozycji do kulminacji? I jak się za ten punkt zwrotny zabrać? Może jest jakiś sposób? Czy punkt zwrotny...