Wyjątkowy warsztat koncepcyjny dla absolwentów SOFA

Uczestnicy międzynarodowego programu szkoleniowego SOFA – School of Film Advancement omawiali w trakcie listopadowego warszawskiego e-wydarzenia różne aspekty współczesnej branży filmowej, skupiając się na zagadnieniach kobiecego przywództwa oraz zrównoważonego rozwoju..

W dniach 9-12 listopada 2021 roku odbył się pierwszy w historii SOFA – School of Film Advancement warsztat koncepcyjny dla absolwentów poprzednich edycji renomowanego międzynarodowego programu szkoleniowego. Motywami przewodnimi odbywającego się wirtualnie w Warszawie e-wydarzenia były zagadnienia kobiecego przywództwa oraz zrównoważonego rozwoju w branży filmowej, oferując uczestnikom nie tylko starannie zaplanowane wykłady i seanse filmowe, ale także idealną platformę do wymiany myśli ponad kulturowymi barierami oraz możliwość poszerzania własnej sieci kontaktów .

Ewa Puszczyńska, Izabela Kiszka-Hoflik

Nikolaj Nikitin, dyrektor SOFA: „Program SOFA powstał w 2013 roku i po wielu udanych edycjach, w trakcie których poznaliśmy dziesiątki fantastycznych managerów oraz animatorów kultury z różnych części świata, uznaliśmy, że nadszedł czas sprawdzić, jak radzą sobie nasi absolwenci. Tak zrodził się pomysł na tegoroczny warsztat koncepcyjny. Dzięki współpracy z naszymi partnerami, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej, Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej i Fundacją im. Heinricha Bölla, a także wsparciu ze strony naszych sponsorów, niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz działającego przy Unii Europejskiej programu Kreatywna Europa, mogliśmy spotkać się zdalnie w pięknej Warszawie. Tegoroczny warsztat nie miał precedensu w historii SOFA, cieszył się natomiast ogromnym uznaniem”.

Absolwenci SOFA z lat 2013-2019 mieli w trakcie czterodniowego e-wydarzenia możliwość podzielenia się nabytymi doświadczeniami zawodowymi oraz zaprezentowania rozwoju swych sztandarowych projektów. Motywami przewodnimi tegorocznej edycji warsztatów SOFA były zagadnienia kobiecego przywództwa oraz zrównoważonego rozwoju w branży filmowej.

W ramach pękającego w szwach od ciekawych wydarzeń i wystąpień programu znalazła się choćby ważka dyskusja o poszukiwaniu różnorodności i równouprawnienia w branży filmowej. Poprowadziły ją Ewa Puszczyńska, uznana na scenie międzynarodowej polska producentka i wieloletnia tutorka SOFA, oraz Izabela Kiszka-Hoflik, założycielka zajmującej się sprzedażą filmów firmy IKH Pictures Promotion i regionalna koordynatorka SOFA w Warszawie.

Obie panie podkreśliły znaczenie odpowiedniego wykształcenia i praktyki zawodowej, a także wsparcia w podnoszeniu świadomości wagi filmowej różnorodności. „Najwyższy czas, żeby kobiety zaznaczyły obecność w branży tworzeniem wyraźnych autorskich nurtów”, wyjaśniła Puszczyńska. Podkreśliła też, iż nowy rocznik Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej Szkoły Filmowej w Łodzi składa się wyłącznie z kobiet.

Izabela Kiszka-Hoflik jest jedną z założycielek rosnącej stopniowo w siłę polskiej organizacji „Stowarzyszenie Kobiety Filmu”, której działalność zrodziła się z ruchu społecznego.

Samira Qureshi

Izabela Kiszka-Hoflik: „Kilka tygodni temu zaprosiłyśmy byłe pierwsze damy Rzeczypospolitej Polskiej, by dołączyły do nas na granicy z Białorusią i przekonały się na własne oczy, jak wygląda sytuacja. Projekt był wynikiem współpracy z innymi organizacjami zajmującymi się działalnością charytatywną. Na spotkanie zatytułowane ‘Matki na granicy’ przybyły dwie byłe pierwsze damy”, opowiadała Kiszka-Hoflik. I dodała: „Był to pierwszy raz, gdy jakakolwiek organizacja działała w imieniu polskich kobiet. Nie było to wydarzenie związane bezpośrednio z branżą filmową, lecz część szerszego społecznego ruchu, który chcemy wspierać”.

Działając w „Stowarzyszeniu Kobiety Filmu”, Kiszka-Hoflik wypracowała wraz z innymi członkiniami kodeks etyki i dobrych praktyk branży filmowej, który ma służyć za przewodnik dla producentów i członków ekip filmowych (https://kobietyfilmu.pl/en/woman-in-film/).

W trakcie warszawskiego e-wydarzenia miała również prelekcja Samiry Qureshi, nowojorskiej liderki związanej zawodowo branżą reklamy i budowaniem świadomości marki. Wprowadziła ona naszych warsztatu koncepcyjnego SOFA w tajniki odpowiedzialnego budowania owocnej współpracy pomiędzy świadomymi społecznie markami a działalnościami charytatywnymi.

„Karierę można rozwijać w wielu różnych kierunkach. Marketing ma mnóstwo odnóg, oferuje mnóstwo różnorodnych ścieżek. Należy wybrać taką, która nie tylko jest związana z tym, co was interesuje, ale także prowadzi w ciekawe miejsca, które mogą stać się początkami nowych, fascynujących ścieżek. Dla przykładu, praca ze sponsoringiem oraz lokowaniem produktów lub aktywnym i pasywnym budowaniem świadomości marki polega na podkreśleniu tego, jak dana marka chce komunikować swe założenia: chodzi o wypracowanie w tych ramach wiarygodnego komunikatu – niezależnie od tego, czy chodzi o film, czy serial – a następnie stworzenie treści wzmacniających założony przez markę komunikat”, mówiła Qureshi. „To znacznie ciekawsza opcja od trwającego 30 sekund spotu reklamowego. Dziś, w czasach trwającej niepewności związanej z Covidem, jednym z wyznaczników jest dla marek tworzenie wiarygodnych narracji reklamowych… Założeniem jest skupianie się na odkrywaniu ludzkiego potencjału”.

Katja Schwarz, konsultantka ds. zrównoważonego rozwoju, przedstawiła wykład zatytułowany „Zazielenianie branży filmowej”, po czym wyjaśniała w spotkaniach twarzą w twarz założenia zrównoważonej produkcji filmowej oraz tworzenia kulturalnych i medialnych działalności w ramach kultury biurowej. „Nie będzie filmowej zieleni bez bezstronności oraz wyrównania szans i możliwości, dlatego chcę rozmawiać o zrównoważonym rozwoju w branży filmowej, a nie tylko zmianach klimatycznych”.

Dyrektor SOFA Nikolaj Nikitin dał motywujący wykład „Jak nie utracić miłości do własnego projektu”, inspirując uczestników własnymi doświadczeniami z działalności kulturalnej.

Zarówno Nikolaj Nikitin, jak i Berenika Partum, koordynatorka SOFA i ekspertka w zakresie pozyskiwania środków dla międzynarodowych projektów kulturalnych, dzielili się własnymi doświadczeniami w trakcie indywidualnych rozmów z uczestnikami warsztatu koncepcyjnego. Tego typu spotkania są jednym z największych atutów struktury programowej SOFA, a także sprawdzonym w działaniu narzędziem, które pozwala uczestnikom zrozumieć, na czym stoją.

Ewa Puszczyńska, Nikolaj Nikitin. Lisa Blumenberg

Jednak tegoroczny warsztat nie polegał wyłącznie na dyskusji. We współpracy z nowojorskim Little Cinema (https://www.littlecinema.net/), SOFA zaoferowała uczestnikom wyjątkowy seans online filmu „Jestem twój” w reżyserii Marii Schrader. Po zakończeniu projekcji odbyło się moderowane przez Ewę Puszczyńską spotkanie z Lisą Blumenberg, producentką filmu.

„Film snuje rozmaite refleksje na temat tego, co znaczy dziś być istotą ludzką. Uważam, że to coś, nad czym powinniśmy rozmyślać każdego dnia”, zapowiedziała seans Ewa Puszczyńska. Po czym dodała: „Uważam za niezwykłe osiągnięcie, że dzieło sztuki filmowej potrafi otwierać horyzonty szerokiej publiczności, pozostając zarazem przykładem rasowego art-house’u”.

„Zakochałam się w tym projekcie ze względu na to, jak podchodzi do potencjału tkwiącego w ludzkich sercach, duszach i umysłach”, mówiła Blumenberg, opisując początki nagrodzonego na Berlinale oraz Niemiecką Nagrodą Filmową fantastycznonaukowego projektu, który został wybrany niemieckim kandydatem do Oscara w kategorii „Najlepszy film międzynarodowy” 94. ceremonii rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.

Uczestnicy warszawskiego e-warsztatu SOFA

Ketie Danelia, producentka nagrodzonego na Festiwalu Filmowym w Locarno filmu „Wet Sand” (absolwentka SOFA z 2013 r. / Gruzja)
Kęstutis Drazdauskas, producent październikowego przeboju Netflixa „Zapomniana bitwa” (absolwent SOFA z 2014 r. / Litwa)
Dorina Oarga, założycielka TIFF Unlimited, rumuńskiej platformy VOD (absolwentka SOFA z 2015 r. / Rumunia)
Iris Elezi, twórczyni filmowa i była dyrektorka organizacji „A Archive” (absolwentka SOFA z 2016 r. / Albania)
Lizaveta Bobrykava, szefowa sekcji Industry na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Listapad” (absolwentka SOFA z 2016 r. / Białoruś)
Angelos Tsaousis, dokumentalista i założyciel Filmografik Productions (absolwent SOFA z 2017 r. / Grecja)
Gitit Wainer, dyrektor zarządzający Herzliya Cinematheque w Tel Awiwie (absolwent SOFA z 2017 r. / Izrael)
Tara Karajica, założycielka „Fade to Her – A Magazine About Women in Film & TV” (absolwentka SOFA z 2017 r. / Serbia)
Agnieszka Kruk, ekspertka w zakresie developmentu scenariuszy, założycielka StoryLab.pro (absolwentka SOFA z 2018 r. / Polska)
Marat Parkhomovsky, reżyser nagrodzonego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Hajfie filmu „Tel Aviv” (absolwent SOFA z 2018 r. / Izrael)
Natia Nikoleishvili, producentka wykonawcza i współzałożycielka Georgia Film Cluster (absolwentka SOFA z 2018 r. / Gruzja)
Irena Gruca-Rozbicka, zarządzająca projektem Crew United Polska (absolwentka SOFA z 2019 r. / Polska)
Pavel Brăila, artysta wizualny i założyciel Amar International Wedding Film Festival (absolwent SOFA z 2019 r. / Mołdawia)
Viki Antonopoulou, założycielka Endorphin Film Sales (absolwentka SOFA z 2019 r. / Grecja)

SOFA – School of Film Advancement to międzynarodowy program szkoleniowy stworzony z myślą o wspieraniu krajowych przemysłów filmowych i branż audiowizualnych, jak również wzmacnianie europejskiego pejzażu kinowego o kolejne oryginalne i wartościowe inicjatywy. SOFA wspomaga uczestników w rozwijaniu autorskich pomysłów oraz zapewnia narzędzia i otwiera na nowe opcje w pozyskiwaniu finansowania, by mogli oni nadawać projektom realnych kształtów oraz wprowadzać je stopniowo w życie. Każdego roku SOFA zaprasza do współpracy managerów i animatorów kultury, jak również przedsiębiorczych przedstawicieli branży filmowej, co czyni program School of Film Advancement wyjątkowym wydarzeniem na scenie międzynarodowej.

SOFA – School of Film Advancement jest projektem realizowanym przez Filmplus gUG (Berlin), dofinansowanym ze środków niemieckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz programu Kreatywna Europa działającego przy Unii Europejskiej. Warszawski e-warsztat koncepcyjny 2021 został wsparty finansowo przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Fundację im. Heinricha Bölla.
Jeśli potrzebujecie dodatkowych informacji, piszcie śmiało: office@joinsofa.org
Zdjęcia do ilustracji powyższej informacji prasowej można pobrać w większej rozdzielczości pod tym linkiem: https://we.tl/t-5CVEeXB1PG (sposób podpisywania zdjęć w nazwach plików)

Śledźcie działalność SOFA poprzez:
www.joinsofa.org
https://www.linkedin.com/company/sofa-school-of-film-advancement/
https://www.instagram.com/sofafilmadvancement/
https://www.facebook.com/SchoolOfFilmAdvancement/